sobota, 3 stycznia 2015

Sernik czekoladowy z cynamonową nutą i suszonymi śliwkami

Czy wspominałam już, że serniki to moje absolutne uzależnienie? Na blogu, jak dotąd, opublikowałam jakieś szczątki tego, co tak naprawdę wydarzyło się w mojej "sernikowej karierze". Dziś kolejny przepis, z którego korzystałam podczas minionych świąt. I chyba jest to mój hit, spośród wszystkich bożonarodzeniowych wypieków. Po pierwsze dlatego, że jest z czekoladą, a mam wrażenie, że każdy sernik z jej zawartością przenosi smak na kolejny, wyższy poziom. Po drugie dlatego, że wydaje mi się, że ma dobrze dobrane proporcje i dodatek cynamonu oraz suszonych śliwek dodają mu niecodziennego, wykwintnego, świątecznego charakteru. Dodatkowo ma w sobie karmel i likier baileys! Naprawdę gorąco polecam, mój osobisty sernikowy top (a tam bardzo ciężko się dostać) ;)


Sernik czekoladowy z cynamonową nutą i suszonymi śliwkami

Składniki na tortownicę o średnicy 26-28 cm:

Spód:

- 100 g orzechów laskowych, grubo zmielonych
- 100 g mąki
- 50 g kakao
- 60 g cukru
- duża szczypta soli
- 1/2 łyżeczki cynamonu
- 120 g stopionego masła

Masa serowa:

- 500 g mielonego twarogu o stosunkowo dużej zawartości tłuszczu
- 600 g sera typu philadelphia
- 500 g mascarpone
- 400 g kwaśnej śmietany 18%
- 6 jajek
- 1 3/4 szklanki cukru
- 300 g gorzkiej czekolady
- 200 ml kremówki, w temperaturze pokojowej
- 1/2 szklanki likieru baileys
- szczypta cynamonu

Polewa:

- 100 g gorzkiej czekolady
- ok. 1/3 szklanki kremówki
- garść posiekanych suszonych śliwek
- 1/2 łyżeczki cynamonu

Dno tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia. Wszystkie składniki na spód dokładnie wymieszać, wylepić formę. Piekarnik nagrzać do 190 stopni, podpiec 15 minut.

Twaróg, serek typu philadelphia, mascarpone oraz kwaśną śmietanę delikatnie połączyć w dużej misce, do utworzenia gładkiej masy. Następnie, cały czas mieszając, kolejno wbijać po jednym jajku, odstawić.

Cukier wsypać na patelnię, umieścić na małym ogniu i podgrzewać tak długo, aż całkowicie się roztopi i utworzy karmel. Do karmelu wrzucić połamaną na kawałki czekoladę, rozmieszać do utworzenia lśniącej masy. Następnie powoli, wąskim strumieniem, wlać kremówkę, połączyć. Patelnię zdjąć z ognia, dodać likier oraz cynamon, ponownie wymieszać. 

Powstałą karmelowo-czekoladową masę połączyć delikatnie z masą serową. Całość wylać na podpieczony wcześniej spód. Piec w temperaturze 150 stopni (góra-dół) przez 70-90 minut.

Po upieczeniu sernik wystudzić do temperatury pokojowej, następnie schłodzić w lodówce przez minimum 6 godzin.

Minimum godzinę przed podaniem przygotować polewę. Wszystkie składniki polewy umieścić miseczce i roztopić w kąpieli wodnej, mieszając od czasu do czasu. Roztopioną masę rozsmarować na powierzchni sernika, pozostawić do ostudzenia.   

1 komentarz:

  1. Obłędny!
    Zapisuję sobie przepis, bo serniki po prostu kocham :)

    OdpowiedzUsuń